• Кафедра українознавства і мовної підготовки іноземних громадян

    Рік заснування – 1991

    61166, м. Харків, пр-т Науки, 9а,

    ХНЕУ ім. С. Кузнеця, перший корпус, ауд. 203, 219

    Тел. +38 (057) 702-11-86, 3-63 (внутрішній)

    E-mail: kafukraine@hneu.edu.ua

    Сайт: http://www.fsf.hneu.edu.ua/

    Завідувач кафедри – професор, кандидат філологічних наук Черемська Ольга Степанівна.

    На кафедрі працюють 28 викладачів, серед яких 1 професор, 12 мають вчене звання, 18 – науковий ступінь.

    Кафедра українознавства і мовної підготовки іноземних громадян забезпечує вдосконалення гуманітарних знань студентів економічного вищого навчального закладу, формування високого рівня мовної компетенції майбутнього фахівця у професійній, науковій сферах комунікації за національними та міжнародними стандартами.

    Завдання кафедри – сприяти оволодінню державною мовою як інструментом фахового самовираження й удосконалення майбутніх економістів, забезпечити володіння російською мовою іноземними громадянами, формувати мовні та комунікативні компетенції студентів і цілісний державотворчий світогляд.

    Навчальні дисципліни, закріплені за кафедрою:

    • українська мова (за професійним спрямуванням);
    • українська мова (за професійним спрямуванням) для іноземних студентів;
    • українська (російська) мова як іноземна (І курс);
    • російська мова як іноземна (підготовче відділення);
    • практична стилістика і копірайтинг;
    • соціальна та економічна історія України.

    Вибіркові дисципліни:

    • «Мова спеціальності та культура професійного мовлення» (ІІ курс);
    • «Основи наукового мовлення в навчальній та професійній діяльності» (ІІ курс);
    • «Жанри наукового стилю» (ІІІ курс);
    • «Основи ділової комунікації» (ІІІ курс).

    Компетентності майбутніх фахівців після вивчення дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» охоплюють:

    • володіння нормами української літературної мови як основи культури усного та писемного спілкування; знання фахової термінології;
    • удосконалення навичок спілкування в ситуаціях професійної діяльності;
    • уміння опрацьовувати тексти за фахом з метою пошуку та здобування інформації для наукового дослідження; удосконалення навичок мовного оформлення письмових робіт наукового стилю;
    • навички укладання та  мовного оформлення ділових паперів адміністративно-канцелярського спрямування;
    • уміння здійснювати презентацію підприємства та його продукції; розробляти рекламу, каталог товарів тощо.

    Компетентності майбутніх фахівців після вивчення дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням) для іноземних студентів» охоплюють:

    • уміння читати та розуміти тексти  будь-якого змісту з навчально-професійної, суспільно-політичної та соціально-культурної комунікативних сфер;
    • слухання і розуміння змісту лекцій, наукових доповідей зі спеціальності;
    • уміння конспектувати лекції та наукову літературу, писати твір, добираючи відповідні мовні засоби з огляду на правила оформлення письмового висловлювання.

    Компетентності майбутніх фахівців після вивчення дисципліни «Українська (російська) мова як іноземна (І курс)» охоплюють:

    • формування здібностей продукувати висловлювання на задану тему, використовуючи граматичний матеріал;
    • володіння формами компресії тексту, способів взаємодії зі співрозмовниками, уміння презентувати себе, вести дискусію;
    • здатність аналізувати структуру тексту реферату та самостійно складати реферат за науковими працями;
    • здатність коментувати зміст тексту, використовуючи різні форми компресії тексту.

    Компетентності майбутніх фахівців після вивчення дисципліни «Російська мова як іноземна (підготовче відділення)»охоплюють:

    • оволодіння фонетичним, лексико-граматичним матеріалом, уміння будувати та використовувати в мовленні синтаксичні конструкції заданої інтенції у відповідних ситуаціях;
    • розвиток навичок і вмінь читання, аудіювання, говоріння та письма, збагачення словникового запасу; навички міжперсонального спілкування в інтернаціональному середовищі, знання  форм мовного етикету;
    • розвиток лінгвокультурологічних уявлень, ознайомлення з країною, історією, традиціями та культурою народу, мову якого вивчають.

    Компетентності майбутніх фахівців після вивчення дисципліни «Практична стилістика і копірайтинг» охоплюють:

    • знання правил функціонування української мови, використання їх у мовленнєво-мисленнєвій діяльності;
    • знання способів взаємодії з оточенням та окремими людьми, виконання різних соціальних ролей у колективі; уміння презентувати себе, вести дискусію тощо;
    • формування стилістичної вправності мовлення та вміння конструювати стилістично довершені тексти;
    • вироблення навичок редакторського опрацювання текстів з метою досягнення їхньої стилістичної довершеності;
    • розвиток мовного чуття й мовного смаку для реалізації конкретних цілей у галузі реклами та зав’язків із громадськістю.

    Компетентності майбутніх фахівців після вивчення дисципліни «Соціальна та економічна історія України» охоплюють:

    • оперування поняттями та категоріями історичної науки;
    • уміння використовувати понятійно-категоріальний апарат в освітленні історичних подій або явищ;
    • знання документальних джерел історичної інформації, необхідної для аналізу соціально-історичних явищ и процесів;
    • уміння виявляти причинно-наслідкові, хронологічні та генетичні зв’язки між історичними явищами та подіями; аналізувати історичні події у зв’язку з сучасністю та в контексті всесвітньої історії;
    • володіння методами аналізу історичних текстів; методикою написання рефератів, підготовки наукових повідомлень.

    Участь кафедри в міжнародних проектах

    • Розроблення проектів Erasmus Plus.

    Наукова співпраця:

    • Кафедра української мови Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
    • Кафедра українознавства Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
    • Кафедра української мови Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.
    • Кафедра українознавства і лінгводидактики Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди
    • Кафедра бізнес-лінгвістики Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана.
    • Кафедра української мови та методики її навчання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.

    Творча співдружність:

    • Університет Кассіно і південного Лаціо, Італія
    • Університет Генуї, Італія
    • Університет Фондазіоне, Італія

    Наукова діяльність кафедри зорієнтована на опрацювання таких тем: «Функціональні аспекти сучасної соціально-економічної та науково-технічної термінології і проблеми викладання мовних дисциплін», «Актуальні питання соціальної історії ХІХ-ХХ ст.».

    Учені кафедри підготували 20 навчальних посібників з нормативних та вибіркових дисциплін, 4 з яких мають гриф МОНУ, підручник «Українська мова (за професійним спрямуванням)» (2017).

    Наші студенти:

    • переможці Міжнародного конкурсу з української мови імені Т. Шевченка та Міжнародного конкурсу з української мови імені П. Яцика;
    • постійні учасники студентських наукових конференцій, наукових гуртків, історичних олімпіад і турнірів.

    Навчально-методичне забезпечення дисциплін кафедри українознавства і мовної підготовки іноземних громадян за останні 5 років (2014-2018)

    Інформаційне забезпечення дисциплін кафедри українознавства і мовної підготовки іноземних громадян